Flash vektörel grafiklerle animasyonlar hazırlayabileceğiniz, bu animasyonların birbirleriyle etkileşmesini sağlayabileceğiniz, ve en son sürümlerinin (flash 4 ve 5) özelliği olan veritabanları ile asp, php ve cgi gibi script dillerinin yardımıyla haberleşebileceğiniz bir web sayfası nesne geliştirme programıdır.
Önce
bahsettiğimiz vektörel grafiği açıklayalım. Photoshop vb. programlarda
grafikler hazırladığınızda bu grafikleri daha yakından görmek isterseniz
görüntünün bozulduğunu resimde veya grafiğinizde kareleşmeler oluştuğunu, yani
bazı yerlerin olması gerektiği gibi yuvarlakça görünmediğini fark edersiniz.
Bunun sebebi grafik programlarının, daha doğrusu Windows'un grafikleri -veya
resimleri de diyebilirsiniz- her noktası için ayrı tanımlama yaparak
tanımasıdır. Yani her bir nokta tanınır ve yan yana getirilince grafik ortaya
çıkar. Vektörel grafiklerde ise grafik bir başlangıç noktası, uzunluğu ve yönü
vardır diyebilirsiniz.
Bu
tanımlamayı direk vektör grafikler için yapamasak bile en azından vektörel
büyüklüklerin genel tanımı olarak düşünürsek vektörel grafiklerin de bu çeşit
grafikler olduğunu söyleyebiliriz. Yani vektörel grafikler için yapılan
tanımlamada bu şekilde birkaç unsur vardır ve bu unsurları belirttiğinizde
grafiği tanımlamış olursunuz. Bu da demektir ki kaba bir tabirle bilgisayarınız
da vektörel grafikleri bu şekilde birkaç özelliğiyle tanıyabilecektir. Aynı
zamanda bu da bilgisayarınızın daha az alanının işgal edilmesi demektir. Yani
daha az dosya boyutu. Üstelik nesne noktasal olarak belirlenmediği için,
photoshop gibi bir programdaki gibi zoom yaptığınızda görüntü bozulmayacaktır.
Nesne büyütülse bile tanımlama olarak başlangıç, son, uzunluk,
yön, renk vb değerler kullanıldığı için, cisim bozulmadan
görüntülenir.
Flash'ı tanımladıktan sonra neler yapabildiğine de
biraz değinelim. Hala kullanıldığını göz önüne alarak flash 4 ü de düşünelim ve
direk onu anlatalım. Tabi flash 5 in birkaç artısı var. Flash ile animasyonlar
hazırlayıp, bu animasyonların kendi içlerindeki kısımların birbirleriyle
etkileşimli olmasını sağlayabilirsiniz. Yani bir buton hazırladığınızda bu
butonun içerdeki bir animasyonu başlatmasını bitirmesini veya belli bir yerden
devam ettirmesini sağlayabilirsiniz. Bunlar basit örnekler tabi. Flash ile bir ziyaretçi defteri bile yapabilirsiniz örneğin. Nasıl mı? Uygun bir asp dosyası hazırlarsınız ve flash'ın içine bu asp dosyası ile haberleşmeyi sağlayacak action script kodlarını yerleştirirsiniz. Daha bir çok uygulama da yapılabilir. Yani flash ile database de kullanabilirsiniz. Geri veritabanınızdan bilgileri alacak bir asp, php, cgi dosyasına ihtiyacınız olur ama sonuçta siz flash üzerinde bu verileri görüntülersiniz. Şimdi açıklamamız gereken önemli bir şeyi geçmeyelim. Flash ile çalıştıktan sonra çalışmanızı uzantısı "fla" olan flash'a özel bir dosya türü şeklinde kaydedersiniz. Bundan sonra kullanma amacınıza göre değişik dosya türleri şeklinde bu animasyonu publish edersiniz yani bir nev'i yayınlarsınız, ilan edersiniz, gösteri şekline getirirsiniz, sunarsınız vs. flash çalışmalarında sonuç olarak bu şekilde hazırlayabileceğiniz birçok dosya formatı vardır. İlki uzantısı "swf" olan flash movieler.
Bunlar çalışması için bir Active X yüklenimine ihtiyaç duyulan özel bir formattır. Hep özel diyoruz ama aslında çok genel formatlar da dosyalar şeklinde publish edebilirsiniz çalışmalarınızı. Bunlardan bazılarını hiç açıklamadan direk yazıyorum. Html, gif, jpg, png, windows exe'si, macintosh exe'si ve quick time dosyası olarak yayınlayabilirsiniz. Tabi bunların kendi özelliklerine göre yayınlayabilirsiniz. Örneğin bir gif resminin içinde butonun çalışmasını bekleyemezsiniz. Diğerlerinde de böyle tabi ki, mesela bir quick time movie sinde de buton çalışmaz. Ama swf de html de ve exe de çalışır.
[Ne Demişler] Hiç yorum yok